Jak na pohodu v týmu během pandemie. Zkušenosti ze 4 firem.

Novinové titulky jsou v současné době plné negativních zpráv. Co v takové chvíli dělají firmy, aby udržely dobrou náladu svých zaměstnanců a pozitivně je motivovaly? Zeptali jsme se menších společností i těch s miliardovými obraty. Inspirujte se i vy, jak si to v nelehké době udělat hezké.

terapie-v-lese-firmy-01.jpg

Story TLRS: Nezapomínáme ani na začlenění nováčků

Nikol Dufková a Daniela Kopřivová, HR Story TLRS 

Při první vlně pandemie jsme poměrně rychle přeskočili s celým náborem i onboardingem do online prostředí, měli jsme připravené různé společné aktivity, snažili se s týmem hodně komunikovat a být každému maximální podporou. To, co vnímám jako velkou výzvu bylo a je  začlenění nováčků do kolektivu. Na tom, aby se všichni znali a občas jsme se společně poznali i mimo práci si u nás dost zakládáme. Společné snídaně, týmové večeře, teambuildingy a fun days pro nás byly vždy důležitým stmelovacím prvkem, při kterých se noví kolegové měli možnost poznat s těmi stávajícími i po osobní rovině.

Další výzva pak přišla nedávno v momentě, kdy se situace stále nezlepšovala, my se řítili do další vlny a online komunikace už všechny tak trochu přestala bavit. Museli jsme přestat doufat, že se zase všichni brzy potkáme v kanceláři a vymyslet, jak kolegy zpátky namotivujeme k tomu, abychom se chtěli v online prostředí potkávat.

Propojujeme online a offline

Hodně oblíbené u nás je Hádej kdo, kdy každý z kolegů poskytne fotku na určité téma a ostatní pak hádají ke komu ji přiřadit. Nejdřív jsme hádali pracovní místa/stoly a na podzim jsme navázali fotkami z dětství. Také se snažíme alespoň jednou měsíčně dělat různé kvízy, nebo jsme společně vytvářeli Memečka, abychom si zasoutěžili. 

Samozřejmostí jsou i různé týmové povídací coffee breaky, ale od těch už jsme trošku upustili a začali i pro týmová setkání vymýšlet konkrétní témata. 

Abychom víc zapojili nováčky a seznámili je se stálicemi, začali jsme dělat “Sherlock calls”, při kterých se náhodně vylosují dva lidé, kteří se běžně na projektech nepotkávají, dostanou hádanku a jejich cílem je, jí společně během 30 minutového callu vyřešit.

Novinkou, kterou jsme nedávno zavedli jsou také různé kluby. Máme filmový klub, klub kde společně cvičíme, klub jógy nebo třeba vaření. Jsou to aktivity, které děláme pravidelně společně, ale nikoho do nich nenutíme. Máme zpětnou vazbu, že si všichni chtějí trošku od počítače nebo online komunikace odpočinout, a tak se snažíme vybírat to, kde jsme sice nějakým způsobem stále připojení přes ZOOM, ale děláme při tom nějaké offline aktivity.

terapie-v-lese-firmy-03.jpg

LMC: Pravidelně se ptáme a informujeme, co se děje

Dagmar Šimonová, Employee Guidance Manager LMC

Do módu práce z domova jsme naskočili rychle. Pokud někdo neměl třeba notebook, tak jsme ho vybavili a do týdne jsme zase frčeli.

Pravidelně se dotazujeme kolegů, jak se v práci cítí, jak se jim pracuje nebo jestli rozumí strategii firmy. Třeba manažeři u nás neustále sledují, jak se jejich tým cítí.

Proběhlo také několik dotazování napříč celou firmou. První v květnu, další na podzim a nedávno proběhl dotazník přímo na well-being, kde se otázky týkaly pracovního a osobního života. V průzkumu, vedeném přes naší aplikaci Arnold, vyšlo, že 94 % lidí vnímá velmi dobře přístup společnosti v rámci Covid situace. 92 % také skvěle zvládá plánování a organizaci práce. Více než polovina bojuje se skloubením pracovního a osobního života. To už je však oblast, kterou nemůžeme ovlivnit.

Workshopy, na které může přijít kdokoliv

Od ledna máme sérii půldenních workshopů, které jsou otevřené celé firmě. Řešíme témata jako psychohygiena, vedení a motivace lidí a udržení výkonnosti vzdáleně. Zajímavé bylo, že i když workshop “Vedení a motivace lidí” byl primárně pro manažery, přihlásili se na něj i řadový zaměstnanci. Měli tak možnost porozumět tomu, co jejich nadřízení řeší.

Zavedli jsme také 2x týdně online cvičení a virtuální čajovnu.

Hodně naše kolegy informujeme o tom, co se děje ve firmě. Generální ředitel Milan Jasný má měsíční review. K tomu všichni z boardu informují, co se odehrává v jejich oblastech.

terapie-v-lese-firmy-02.jpg

Prague Labs: Do společných aktivit se zapojuje 90 % kolegů, včetně majitelů

Julie Roeselová, HR & Office Manager Prague Labs

Největší výzva, se kterou se museli naši zaměstnanci vypořádat, byla ztráta osobního kontaktu. Naprostá většina našich zaměstnanců chodila každý den do kanceláře. Jednoduše tak řešili problémy spojené s jejich prací, jelikož se mohli kdykoliv obrátit na kolegu a daný problém pomocí brainstormingu vyřešit. 

Zároveň u nás už dlouhou dobu panovalo velmi přátelské prostředí. Kolegové byli zvyklí nejenom během dne, ale velkou část volného času trávit společně. Probíhalo tedy mnoho popracovních akcí, o které je korona připravila.

The Game s pravidelnými výzvami

Během pandemie jsme zavedli online teambuildingy - večery plné kvízů a různých her. Jednou za čas si společně zahrajeme online hry (například AmongUs a podobně).

Ovšem největší věc, kterou jsme v rámci Prague Labs zavedli, je určitě The Game. Hra, ve které musí zaměstnanec plnit challenge na týdenní / měsíční / roční bázi, za které získává body za progres a zároveň i virtuální měnu na koupi různých zajímavých výrobků či akcí. Každý týden a měsíc tak přijdou 2 nové challenge, ze kterých si může zaměstnanec vybrat a má pak celý týden / měsíc na to ji splnit. V rámci firemního chatu máme skupinu právě na tuto hru, kde v průběhu týdne lidé sdílí svůj pokrok při plnění a mohou tak vzájemně komunikovat i o nepracovních věcech. Challenge jsou naprosto různorodé od fitness přes kuliářské, charitativní po vzdělávací a často dávají kolegům možnost zkusit něco, co předtím nikdy nedělali. 

Do naší hry se zapojilo 90% našich zaměstnanců a aktivně se zapojuje více než polovina z nich. Ne vždy všechny osloví výběr výzev, nicméně jednou za měsíc se zapojí všichni včetně našich jednatelů a projekt manažerů. :)

terapie-v-lese-firmy-04.jpg

CDN77: Pravidelným informováním udržujeme kontext napříč firmou

Veronika Šišková, Marketing Director a CFO CDN77

Výzvou je udržení kontextu napříč firmou, v situaci kdy část lidí pracuje z domova. Řešíme to pravidelnými updaty ve Slack kanálu.

Bezpečné prostředí

Během pandemie nám extrémně narostlo množství a zajímavost práce, což se zdá, že na duševní pohodu působí v téhle situaci prakticky nejlépe :) Soustředíme se prostě raději na práci a tvoření hodnot než na TV Nova.

Jinak jsme už začátkem roku zavedli 2x týdně plošné antigenní testování přímo ve firmě. Hradíme také individuální PCR testy všem, co mají jakékoliv podezření na možnost nákazy. Těm, kdo nemohou nebo nechtějí pracovat z domova jsme umožnili pracovat z kanceláře za podmínky maximálně 2 lidí na jednu kancelář. Pokud je nutné setkání více než dvou lidí, probíhá výhradně na zahradě. Tato opatření přidala na klidu v dobrovolném docházení a co vím, všichni to uvítali.

Marketa Horakova