Jak na pohodu v týmu během pandemie. Díl druhý

Od cesty nováčka 11 školeními, přes spolupráci s Rekoly a interní Covid appku až po dovybavení kolegů na home office a redesign kanceláří. Inspirujte se přístupy 3 českých firem ke svým kolegům.

terapie-v-lese-firmy-01.jpg

Slevomat: Nový onboarding nováčků slaví úspěch

Aneta Vopálková, HR Specialist Senior a Martina Chloupková, HR manager, Slevomat

Naše Slevomatí kultura je založená na každodenním potkávání se v kancelářích, pracovně i ve volném čase. Za „normálních“ okolností pořádáme cca 3 události měsíčně – otvíračku, zavíračku, HR event. Otvíračka je společná snídaně, kde sdílíme novinky z firmy. Na zavíračce si vždy shrneme výsledky předešlého měsíce a řekneme si cíle na měsíc další. No, a protože je to vždy pátek, následuje zábava s občerstvením a hudbou :) Na HR eventy vymýšlíme různé aktivity, abychom potěšili sportovce i nesportovce, milovníky filmů a podobně.

Tři velké výzvy

  • Naší první velkou výzvou bylo to, jak udržet naši vztahovou a otevřenou firemní kulturu, i když se nemůžeme potkávat osobně.

  • Další bylo samozřejmě sdílení informací ve firmě. V kanceláři jsme byli zvyklí využívat místo e-mailu naše společné prostory. Prostě jste se s někým potkali v kuchyňce na kafi.

  • Velkým tématem byl onboarding nováčků. Nástup nováčka do nového prostředí je vždy náročný. O to horší je nastoupit do firmy v období doporučeného nebo rovnou nařízeného home officu.

Co jsme naopak řešit nemuseli, bylo pracovní nasazení a angažovanost nás všech. Většina kolegů pracuje v tomto náročném období ještě více než dříve.

Toto období je náročné pro každého z nás, proto se snažíme komunikovat otevřeně a napříč celou firmou. Navzájem si pomáháme a zajímáme se o sebe. HR a kolegyně ze zákaznické péče, která se věnuje psychologii, jsou vždy připravené naslouchat a případně nasměrovat ke konkrétní pomoci.

Vše jsme převedli do onlinu

Pokračujeme ve všech našich eventech, jen jsme je uzpůsobili tak, aby šly zrealizovat. Například v rámci HR eventů jsme udělali virtuální pub quiz, hráli hry (země/město, tipni si), nebo si třeba společně zacvičili s trenérkou.

V rámci informovanosti jsme přešli na novou komunikační platformu – Workplace, abychom měli všechny informace hezky na jednom místě a nikomu nic neuteklo. Náš CEO Láďa pravidelně natáčí videa se zásadními novinkami a informacemi, jak se firmě daří.

Cesta nováčka začíná dnem D a setkáním S

Největší výzvou bylo zabydlet naše nováčky, a proto jsme onboarding předělali téměř celý. Chtěli jsme pomoci nováčkům, aby se ve firmě dobře zorientovali a neznali jen HR a svůj tým. Vytvořili jsme onboardingovou cestu nováčka, který začíná „dnem D a setkáním S“. Nováček projde celkem 11 školeními, kde se seznámí s manažery všech týmů, kteří mu představí, kdo má co na starosti a co jejich týmy dělají. Setkání probíhá za jakýchkoliv okolností a samozřejmě podle situace online nebo offline.

Zpětná vazba je pro nás důležitá

Ptáme nováčků, manažerů i ostatních kolegů pomocí různých dotazníků. Největší úspěch má náš nový onboarding. Podle zpětných vazeb kolegové velmi vítají možnost vidět se s nováčky a manažery napříč týmy. Možnost projít školeními jsme dali i těm, kteří nastoupili v průběhu minulého roku za pandemie.

Na online eventech se nás sejde méně, ale asi se není čemu divit, když jsme celé dny doma za počítačem a člověk se těší, až ho zaklapne a půjde se projít někam do přírody. 

Workplace vidíme jako skvělý nástroj, protože jsme doteď byli zvyklí fungovat přes e-mail a posílat důležité informace na „all“ – tedy společnou adresu. Ale zvyk je železná košile, a ne všichni kolegové na nový kanál přešli naplno. Proto se tam snažíme dávat zajímavý obsah pro všechny a zvyšovat jeho oblibu.

 
terapie-v-lese-firmy-02.jpg

STRV: Pandémia nás nezastaví

Kamila Kristína Szabóová, Recruiter STRV

Čo sa týka výziev, tak išlo hlavne o firemnú kultúru a pocit bezpečia v office. STRV je založené na priateľstvách, ktoré sme upevňovali rôznymi spoločnými akciami, teambuildingami, snídaněmi a obedmi. To všetko bolo nutné pozastaviť na neurčito. Rovnako, ako väčšina firiem, sme sa báli fully remote práce. Našťastie všetky tieto oblasti, ktoré nás “desili” sme zvládli včas podchytiť a presunúť do online prostredia. 

Respirátory a rúšky pre každého

Môžem s čistým svedomím prehlásiť, že v STRV fungujeme takmer rovnako, ako do doby, než pandémia začala. Do officu sme strategicky rozmiestnili dezinfekcie na ruky, počas pracovnej doby chodí pravidelne pani upratovačka, ktorá všetko dezinfikuje, poskytli sme ľuďom respirátory a rúšky. Rúšky sme pridali aj do welcome balíčku pre nováčikov :) 

Čo za zmeny sme zaviedli na podporenie pohody v tíme 

  • online eventy, ktoré sa nesú v uvoľnenej atmosfére

  • naši vývojári urobili internú covid appku, ktorá oznamuje o aktuálnych pravidlách a situácii

  • zapojili sme sa do rôznych firemných challengov (walkathon) na podporu pobytu na čerstvom vzduchu

  • začali sme spolupracovať s Rekolami, aby ľudia nemuseli chodiť MHD, ale miesto toho zobrali kolo 

  • rovnako sme ľuďom, ktorí preferujú prácu z domova, doviezli napríklad židle z officu, ktoré sú ergonomické a oni tak mali doma príjemné a pohodlné pracovné prostredie.

Počas Covidu sme spustili Monthly CEO Report, kde nám Lubo Smid dáva pravidelné updaty týkajúce sa STRV.

Thanksgiving Dinner online mala skvelé ohlasy

Super ohlasy malo preklopenie tradičnej “Thanksgiving Dinner” do online prostredia - všetkým zúčastneným prišiel domov dinner box s klasickou abo vege variantou a dezertom. To sme spolu zjedli a zároveň sme zdieľali veci, za ktoré sme vďační.

 
terapie-v-lese-firmy-03.jpg

AIKIT Digital: Maximální prioritu mělo dovybavení kolegů na home office

Markéta Procházková, Business Development Manager a Lucie Růžičková, HR & Operations AIKIT Digital

V AIKIT Digital jsme byli zvyklí na každodenní komunikaci napříč kanceláří, a proto pro nás bylo o tolik těžší, se přemístit do svých domovů a vlastně už celý jeden rok se víceméně osobně nepotkávat.

Přechod na 100% remote režim s sebou nesl samozřejmě mnoho výzev, kterým jsme čelili, jelikož kolektiv v AIKITu je nejen profesně sehraný, ale co je ještě důležitější, fungujeme výborně i jako přátelé. Ztráta tak byla dvojitá v podobě kolegů i kamarádů.

Jedním z důležitých bodů, bylo tedy zařídit, aby všichni kolegové měli, alespoň stejné podmínky pro svou práci tak jako v kanceláři. Takže pokud někdo potřeboval dovybavit svůj „domácí pracovní koutek“, snažili jsme se vyřešit s maximální prioritou a věříme, že se tak i povedlo.

Zapojili jsme agilní metodiky

V rámci komunikace bylo prioritou kompenzovat náš každodenní kontakt, tak abychom si udrželi přehled o tom, co se ve společnosti děje, na čem pracujeme a kdo s čím bojuje.
Potřebovali jsme co nejrychleji nastavit organizační a procesní modely a k tomu nám dobře posloužily agilní metodiky. Každé ráno jsme se týmově potkávali, a stále potkáváme, na ranních, stand-up poradách, kdy jsme stanovili priority dne, probrali ad hoc potřeby každého a nastartovali se do nového dne. V interní komunikaci, ale i s našimi kolegy na externích projektech, stále upřednostňujeme telefonní kontakt, případně námi oblíbenou aplikaci Slack.

AIKIT Megazen pomáhá držet informovanost

Nyní více než kdy jindy bylo a stále je velmi důležité informovat kolegy s aktuálním děním ve firmě, zavedli jsme proto AIKIT Megazen, který vychází každý měsíc a informuje o zdarech či nezdarech, novinkách v pracovním i osobním životě našich kolegů, ale také o další vizi a tomu, co nás čeká a nemine. Vše je pojato trochu s nadsázkou, což nás baví.

Tvoříme bezpečný prostor a budujeme důvěru

Jako každá společnost, i my jsme se potýkali s procesem onboardingu nových kolegů, vše jsme přesunuli do digitální sféry, k tomu nám také pomohl nový robustnější a komplexnější CRM systém a také posílení aktivit v digitálním marketingu.

V rámci interního HR pro nás bylo důležité, vytvořit bezpečný prostor pro naši práci a vzbudit u všech důvěru, že kdokoliv má problémy jak v pracovním, tak osobním životě tuto situaci zvládat, může se na AIKIT obrátit. Možnosti dovolené nebo jen pracovního volna, jsou i nadále otevřené všem, kdo potřebují, stejně jako možnost mentoringu a koučinku ze strany nadřízených. 


Teambuildingu, v podobě, jaký jsme znali, jsme se sice museli vzdát, ale hledali jsme jinou formu utužování týmu a osvědčily se nám firemní kvízové večery ve stylu Pubquiz. Holky AIKITky se pravidelně „potkávají“ a motivují při cvičení nebo běhání. V našem neformálním chatu si sdílíme radosti běžných dní, inspirativní články nebo tipy na podcasty, či seriály na Netflixu. 


Současnou dobu jsme využili k redesignu kanceláří

I přes fakt, že nevíme, kdy přesně se budeme moci opět všichni sejít jako tým, využili jsme toho, že naše kancelář zeje prázdnotou a ve spolupráci s designéry se pustili do redesignu a zvelebení, tak aby se po návratu všichni lépe aklimatizovali v ještě příjemnějším prostředí.

Největší výzvou tedy zůstává, aby nám nově zavedený systém nadále fungoval, všichni jsme „chodili“ i nadále s úsměvem do práce a zkrátka se z toho nezbláznili.

P. S. Do lesa samozřejmě chodíme všichni rádi. Běhat, toulat se a hledat klid v hlavě i na duši. 🌲

Marketa Horakova